Budgetbeheer

De budgetbeheerders van Stichting CAV helpen je graag bij het in balans krijgen en houden van je inkomsten en uitgaven.

Neem direct contact op

Wat is budgetbeheer?

Als je het gevoel hebt dat je grip op jouw geldzaken verliest, of als je er gewoon geen zin in hebt, dan kunnen wij je met budgetbeheer helpen. We openen een rekening bij de bank waarop jouw salaris of uitkering wordt gestort. Daar betalen we de vaste lasten van en we zorgen ervoor dat je spaart voor onvoorziene uitgaven.

Je kunt kiezen uit twee vormen van budgetbeheer:

  • Budgetbeheer met jou en jouw begeleider. Dan regel jij je geldzaken met je begeleider. Wij zorgen ervoor dat je vaste lasten worden betaald en wij kijken op de achtergrond mee.
  • Budgetbeheer met jou. Onze budgetbeheerder regelt samen met jou al je geldzaken.

Budgetbeheer via de gemeente

Stichting CAV heeft met verschillende gemeenten afspraken over budgetbeheer voor mensen met schulden.

Zit je in een schuldhulpverleningstraject en woon je in de gemeente Amsterdam, Delft of Zoetermeer? Informeer dan bij jouw schuldhulpverlener of de kosten van een budgetbeheerder van Stichting CAV vergoed worden.

Wat gebeurt er bij budgetbeheer?

Budgetbeheer houdt in dat wij je helpen met je geldzaken. Je vaste lasten worden op tijd betaald, je krijgt advies over je overige uitgaven en als het mogelijk is spaar je elke maand een bepaald bedrag. Budgetbeheer ga je vrijwillig aan en je houdt zelf alle zeggenschap. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je financiën en ook voor eventuele schulden. Eventuele toeslagen en bijzondere bijstand vraag je zelf aan.

Onze budgetbeheerder opent voor jou een beheerrekening. Op de beheerrekening wordt jouw salaris of uitkering gestort. Van deze rekening worden al jouw vaste lasten betaald. Het leefgeld stort de budgetbeheerder op een andere bankrekening.

Wat doet een budgetbeheerder?

De budgetbeheerder kan aan de slag zodra jouw salaris of uitkering elke maand op de beheerrekening binnenkomt. Nadat de vaste lasten (gas, water, elektriciteit, huur/hypotheek, ziektekostenverzekering etc.) zijn betaald van jouw beheerrekening, stort de budgetbeheerder het leefgeld op jouw leefgeldrekening.

Jouw budgetbeheerder reserveert – indien mogelijk – elke maand een bedrag voor onvoorziene uitgaven en maakt samen met jou en eventueel je begeleider een budgetplan. Daarnaast adviseert jouw budgetbeheerder over bepaalde uitgaven die je van plan bent en maakt extra leefgeld over als jouw budget dat toelaat.

Wat de budgetbeheerder verder nog doet hangt af van welke vorm budgetbeheer je kiest:

Jouw begeleider is je aanspreekpunt. Jullie regelen jouw financiën samen. De budgetbeheerder betaalt de vaste lasten en jouw begeleider zorgt dat je overige rekeningen betaald worden. Jullie beslissen samen hoeveel geld je kunt uitgeven aan bijvoorbeeld boodschappen en kleding. De budgetbeheerder kijkt met jullie mee en jouw begeleider helpt je om meer grip te krijgen op je uitgaven. Bij vragen neemt jouw begeleider contact op met de budgetbeheerder van Stichting CAV.

De budgetbeheerder van Stichting CAV is jouw aanspreekpunt. Je stuurt al je rekeningen naar hem/haar zodat ze op tijd betaald kunnen worden. Samen met jouw budgetbeheerder beslis je hoeveel je kunt uitgeven aan bijvoorbeeld boodschappen en kleding. De budgetbeheerder helpt je ook om meer grip te krijgen op je uitgaven. Vragen kun je rechtstreeks aan jouw budgetbeheerder stellen.

  • Onze budgetbeheerders zijn professioneel, onafhankelijk en onpartijdig.
  • Wij werken zonder winstoogmerk.
  • Het welzijn van onze cliënten staat bij ons voorop.
  • Wij bestaan al sinds 1968. Met 9 vestigingen door heel Nederland zijn we altijd in de buurt.
  • Stichting CAV is geen vrijwilligersorganisatie. Onze budgetbeheerders zijn voor dit vak opgeleid en worden jaarlijks bijgeschoold.
  • Wanneer de budgetbeheerder met vakantie gaat, ziek wordt of onze organisatie verlaat, dan nemen collega’s het budgetbeheer over.

Hoe vraag je budgetbeheer aan en wie doet dat?

Budgetbeheer kun je zelf aanvragen of je kunt het je begeleider laten doen.
Het is geheel vrijwillig en het beperkt je op geen enkele manier in de zeggenschap over je eigen financiën.

Klik hier om je aan te melden voor budgetbeheer.

Budgetbeheer in 3 stappen:

De intake

Na je aanmelding ontvang je een uitnodiging voor een intake gesprek. Dit gesprek vindt plaats in ons kantoor, bij jou thuis of in de instelling waar je verblijft.

Tijdens de intake spreken we over de volgende dingen:

  • jouw financiële situatie
  • jouw wensen en behoeften
  • de mogelijkheden van budgetbeheer bij Stichting CAV
  • wat jij van de budgetbeheerder verwacht
  • wat de budgetbeheerder van jou verwacht en eventueel van jouw begeleider

Daarna ondertekenen we de budgetbeheerovereenkomst.

Als we besluiten budgetbeheer op te starten, dan kies jij of je jouw begeleider hierbij wilt betrekken.

Verantwoording
Je krijgt elke maand een overzicht van alle inkomsten en van alle betalingen die vanaf jouw beheerrekening door de budgetbeheerder zijn gedaan.

Contactmogelijkheden
De budgetbeheerder overlegt geregeld met jou en/of jouw begeleider. Onze budgetbeheerders zijn op werkdagen tussen 9:00 en 12:00 uur telefonisch bereikbaar. E-mailen kan natuurlijk ook.

Budgetbeheer eindigt als:

  • je ermee wilt stoppen
  • de budgetbeheerder zijn/haar werk niet kan doen omdat er geen inkomsten zijn
  • de rechter een beschermingsmaatregel oplegt, zoals beschermingsbewind of curatele
  • je overlijdt

Wat gebeurt er na beëindiging?
Als je wilt stoppen met budgetbeheer dan informeren wij alle instanties dat je voortaan helemaal zelf je financiën regelt. De budgetbeheerder stort het geld dat op de beheerrekening staat op jouw eigen bankrekening en we sluiten jouw dossier bij Stichting CAV.
Bij omzetting naar beschermingsbewind of curatele kun je gewoon bij Stichting CAV blijven. De budgetbeheerder draagt dan al jouw zaken over aan één van onze bewindvoerders en/of mentoren.
Als je overlijdt dan maakt de budgetbeheerder het geld dat op de beheerrekening staat over naar jouw erfgenamen of de notaris. Daarna sluit de budgetbeheerder jouw dossier.

Wat kost budgetbeheer? 

Voor budgetbeheer betaal je een vast bedrag per maand. Het intakegesprek is vrijblijvend en kosteloos. 

De tarieven voor budgetbeheer stellen wij jaarlijks vast. Het meest recente overzicht van deze tarieven staat altijd op onze website.

 

Als je een laag inkomen hebt, dan kun je voor deze kosten bijzondere bijstand aanvragen. Als bijzondere bijstand wordt toegekend hoef je zelf niets te betalen. Het toekennen van bijzondere bijstand is van verschillende factoren afhankelijk en verschilt per gemeente.

Vragen?

Er is niets belangrijker dan het welzijn van onze cliënten en elke situatie is anders. Heb je nog vragen, wil je meer informatie of een specifieke situatie bespreken?
Klik op ‘Direct contact’ en je hoort snel van ons.

Direct contact