Praten over geldzaken heeft effect

Praten over geldzaken levert volgens het platform Wijzer in geldzaken een positieve bijdrage aan het leren omgaan met geld. Daarom organiseerde zij ook dit voorjaar weer de Week van het geld voor basisscholen. En met succes. De resultaten van de aandacht in het onderwijs voor dit belangrijke thema willen we graag met u delen.

 

Maakt geld gelukkig? Onder andere met deze vraag hield 49 procent van de basisschoolleerlingen uit groep 5 tot en met 8 zich een week lang bezig. Onder leerkrachten steeg de bekendheid van de week naar 97 procent. Zij maakten gebruik van lespakketten, tv-programma’s, digibordlessen en gastlessen over omgaan met geld.

De kinderen die deelnamen aan de week hebben vaker vragen over geld gesteld aan hun juf of meester en ouders dan kinderen die niet meededen.

 

Financiële opvoeding

Met deze themaweek benadrukt Wijzer in geldzaken het belang van financiële educatie in het onderwijs en de noodzaak van financiële opvoeding. Van de ouders vindt 80 procent geld bij de belangrijkste onderwerpen in de opvoeding horen. Tijdens de Week van het geld en de week erna heeft 48 procent van de ouders met kinderen in het primair onderwijs met hun kind gesproken over omgaan met geld. De onderwerpen zakgeld, de waarde van dingen en sparen kwamen het meest aan de orde.

 

Leren omgaan met geld

Met leren omgaan met geld kun je niet vroeg genoeg beginnen. Hoewel de nadruk tijdens de Week van het geld ligt op het onderwijs, geldt de boodschap natuurlijk voor iedereen. Veel over geldzaken praten vergroot het bewustzijn over het thema geld. Geld hebben is niet iets vanzelfsprekends. Je moet er wat voor doen en ermee omgaan is niet altijd even makkelijk.

Het platform is nu al druk met de voorbereidingen voor de Week van het geld 2018. Dan is het thema ‘Wanneer ben je rijk?’.